2011. szeptember 12., hétfő

Tanévkezdés

Mult héten el is kezdodott! Hétfon felvonultunk eloszor az ovinal, ahol Ambrus elkezdte "iskolas" palyajat. Az ovi tényleg olyan mint egy kis iskola, raszolgal a nevére, école maternelle. Van tabla, elotte padok, székek, a falakon ABC, szamok, a terem hatso fele emlékeztet csak az otthoni ovikra. A Kucko ovihoz cseppet sem hasonlit a felszerelés, berendezés, sem a hangulat. Nem rossz, de nem vagyok elajulva ettol a kis iskola rendszertol. Azt nem tartom rossz dolognak, hogy kozépsotol mar tanuljak a betuket, sot  a jelek mellett a gyerekek neveit is feltuntetik mindenhol. Ezt kifejezetten jonak gondolom. Misit valoban mar harom éves koratol érdekelték a  betuk, a feliratok, es mindig tudni akarta hogy mit jelent ez vagy az a szo, szoveg a joghurtospoharon, a tablan, a konyveken, a lapokon, a dobozon, a polojan. Igy o, habar kifejezetten soha nem tanitottuk, magatol megtanult olvasni, mar harom és fél évesen kibogaraszta a betuket, és osszeolvasta oket, szépen egymas mogé téve sorban, négy évesen pedig mar irt. Soha nem felejtem el, hogy egyszer a bolcsibol hazafelé igyekeztunk ( o csak négy évesen kezdte az ovodat) es az autoban mogottem ulve, azt hallom, hogy "hooo-teeel", az elottunk magasodo haz falan allt a hotel feliratu hirdetés, aztan szemuvegvasarlaskor szintén a feltuno piros feliratot bongészte, "viiiiisiiiiooooonn".  Es ugy tapasztalom ez jellemzo a gyerekeinkre manapsag, mikor  mindenhol szovegek, betuk, feliratok veszik oket korul, nagyon koran elkezdi oket érdekelni az iras, olvasas.
Azt viszont furcsanak talalom, hogy itt iskolataskaval sorakoznak a csepp harom-négy évesek, és tanulnak is, az iranyitott foglalkozasok nem szabadon valasztottak, a szabad jaték kevesebb. Ezektol eltekintve szerencsések vagyunk, mert az ovi csaladias hangulatu, kicsi, szép kornyezetben, jol felszerelt, baratsagos, mindenki ismeri a masikta. A falunkban van, gyalog ot perc, vagy tizenot, attol fuggoen, hogy mennyi kavicsot kell szedni, vagy épp talalunk-e viragokat, bogarat, cicat utkozben. A macska Ambrusnal is szent allat, nem lehet csak ugy faképnél hagyni. Az ovonénik kedvesek, figyelmesek, rendesek de az atlag magyar ovonohoz képest borzalmasan sokat gugyognek, ami viszont az atlag franciahoz képest egyaltalan nem mondhato borzalmasan kirivonak.
Ambrus az elso nap megprobaltatasait nagyon batran viselte, reggel a kovetkezovel ébredt: Annyaa, ma kell mennem ovodaba? -Igen babam. -Jo, akkor mennyunk! Es egyszal poloban elkezdte huzni a szandaljat, hatara venni a taskajat. Az ovis beszoktatast nem viszik tulzasba, elso nap csak délelott lehet otthagyni a gyerekeket, masnap mar délutan is. Mi egyelore maradunk a félnapos muszaknal, bar Ambrus kifejtette, hogy o az étteremben akar enni, es buszozni szeretne (az étkezdébe busz viszi a gyerekeket, mert az a harmadik, negyedik, otodik osztalyosok iskolaépulete mellett van egy masik szomszédos faluban, ahova Misi is jar).
Szoval elso nap mosolygos integetés, pusziosztas utan eljottunk, mentunk Misi iskolajaba ahol 10 perccel késobb kezdodott az év. Mikor érte mentem azért kiderult, hogy volt egy jo kiados siras fél oraval azutan, hogy elmentunk, de utana az udvari jaték megvigasztalta, jol érezte magat, es kozolte, hogy masnap is megy. Masnap is volt par perc siras, de akkor mar elottem lapitotta el az arcocskajat, és potyogtatta a konnyeit, de miutan kiléptem a kapun mar be is fejezte. Misi ilyenkor még ott marad vele par percig, az iskolabusz érkezéséig. Ma tartunk az otodik napnal,
Misi nagyon megnott a nyaron, ezt most vettem igazan észre, ahogy az osztalytarsai mellett lattam, mar nem a kicsik kozé tartozik, inkabb a magasabbak kozott van. Jo volt latni, hogy minden izgalma, szorongasa elszallt, ahogy elkezdodott a nap, es batorsagot meritett Ambrus jokedvébol, mire a sulihoz értunk, kifejezetten jokedvuen, felszabadultan vetette bele magat a nyuzsgésbe. Most eloszor volt, hogy a szulok kozt én sem éreztem magam teljesen kivulallonak. Misi vegyes osztalyban kezd idén, a gyerekek fele negyedikes, a masik fele pedig harmadikos, a régi osztalyanak a fele. A régi osztaly masik fele most masodikosokkal van egyutt. A tanarnak igy egyszerre kell foglalkozni a kulonbozo koru, osztalyu gyerekekkel, de azt mondjak jol mukodik, a gyerekek segitenek egymasnak, a kicsik pedig halljak mar egyszer a felsobb évesek tananyagat. Nekem tetszik a dolog, foként, hogy a duvad gyerekek a masik osztalyba kerultek. Szerencsére Misi most egy osztalyba jar azzal a két kislannyal is akikkel még korabban, ideérkezésunkkor baratkozott ossze, egy évvel felette jarnak, negyedikesek, es azota is tart a baratsag. Most mindharman igencsak orultek! Viszont Enzo baratja a masik osztalyfélbe jar, igy nekik marad az iskola utani kozos keritésmaszas. Ez a masodik hét elso napja,  folyt.kov.


3 megjegyzés:

  1. milyen fura, hogy iskolás a rendszer és közben gügyögnek :) De ebből is látszik, amit írtál, hogy milyen sokféle módon lehet felnőni, és a végén kb. ugyanoda jutunk. Az ember (gyerek) hihetetlenül alkalmazkodó.
    Neked is írom, hogyha van időd olvasd lustanyu blogját, csak így írd le, a végén .hu van persze. Nagyon szeretem, vicces.

    VálaszTörlés
  2. gugyognek, de kozben sip log a nyakukban :/ imadnak sipolni...de azért az latszik ha az ovono figyelemmel és szeretettel fordul a gyerekekhez, na meg hozzaértéssel. Nem olvasom rendszeresen, de egyszer mar ratalaltam, es olvastam is egy bejegyzését arrol, hogy mit is mesélt a gyerekeknek félalomban :) hat konnyesre rohogtem magam. En is ugy szoktam gyakran mesélni, és néha észbekapok, hogy ez most hogy is jott ide a mesébe???

    VálaszTörlés
  3. Én is szoktam úgy olvasni egy csomószor :))) Szépen artikulálok csak azt nem tudom, mit.

    VálaszTörlés